Nauka jazdy na nartach w Warszawie
Nauka jazdy na nartach dla dzieci i dorosłych w komfortowych warunkach z instruktorem, ze sprzętem i jego doborem do nauki i na przyszłość? CAPITAL SKI oferuje lekcje od „totalnego zera”, ale też możliwość doszkolenia posiadanych umiejętności do „czarnych tras”. Ośrodek sportu dysponuje całorocznym stokiem narciarskim, trenażerem halowym, którego właściwości zwiększają tempo nauki. Osoby porzątkujące, a którym zależy na osiągnięciu szybkiego efektu, po 3 godzinach nauki (3 lekcjach z instruktorem) bezpiecznie poruszają się podstawową techniką jazdy. Jak to działa? Gdzie odbywa się nauka i jak się przygotować do sezonu zimowego? Zerknijcie poniżej.
Nauka jazdy na nartach – halowy stok i nie tylko.
Dwa osobne stoki z trenażerami, do których przytwierdzone są maty przypominające dywan, to jeden z niewielu konceptów w Polsce i jedyny w Warszawie, gdzie można jeżdzić cały rok. W okresie zbliżającej się zimy tłumy rozpoczynają przygodę z nartami, zapominając o bezpieczeństwie. Kluczowym elementem dobrego wypoczynku i zabawy jest powrót w jednym kawałku jako zwieńczenie udanego wyjazdu. Capital Ski specjalizuje się w przygotowaniach do sportów zimowych, jak narciarstwo i jazda na snowboardzie, jednak to nie wszystko, bowiem ośrodek posiada klinikę fizjoterapii, która wspomaga powrót do zdrowia po poważnych urazach. Kompleksowe podejście do aktywności fizycznej wiąże dostępna dla klientów strefa fitness – studio treningu, a dla ceniących sobie czas – EMS.
Jak przygotować się do zajęć na stoku?
Nauka w ośrodku nie wymaga specjalnych przygotowań. Przed przystąpieniem przeprowadzany jest kierunkowy wywiad pozwalający ocenić wstępne możliwości, cele i potrzeby. W przeciwieństwie do warunków zimowych, gdzie niezbędny jest zimowy ekwipunek, do przystąpienia do zajęć wystarczy luźny ubiór i dłuższe skarpety. Sprzęt czyli narty, obuwie oraz kask, w tym inne ochraniacze dostępne są na miejscu nieodpłatnie, można jednak zabrać swój ulubiony kask i obuwie. Nie można natomiast korzystać z własnych nart, gdyż te dostępne w Capital Ski są dostosowane do nawierzchni trenażerów. Zajęcia zawsze prowadzone są przez wykwalifikowanego instruktora, który na bieżąco dostosowuje lekcję do prezentowanego poziomu, który regularnie odnotowywany jest w systemie. Więcej informacji na temat poziomów umiejętności- znajduje się w kolejnej części tekstu.
Jak wygląda nauka jazdy na nartach w Capital Ski?
Każda jedna godzina w trakcie pracy stoku jest prowadzona przez kwalifikowanego trenera czy instruktora. Sesja rozpoczyna się od precyzyjnego doboru obuwia, poprzez miarkę długości stóp. Następnie dochodzi pomiar długości nart, wybór kasku i po rozgrzewce oraz przedstawieniu BHP można rozpocząć pierwsze kroki na macie. W przeciągu kilku minut dochodzi do oswojenia się z nawierzchnią, a uczucie komfortu i pewności wzrasta bardzo szybko. Po około 20 minutach widać pierwsze świadome ruchy. Z doświadczenia wynika, iż po 3 godzinach następuje swobodne poruszanie się w pozycji płużnej, co stanowi podstawową bazę do tego aby myśleć o wyjeździe na śnieg.
Różnice w nauce na śniegu, a na hali.
Potencjał trenowania na macie leży w kilku jej cechach:
- nawierzchnia wymusza prawidłową technikę, co skłania większość uczących się do refleksji iż „nigdy nie wybacza błędów”,
- jest w ciągłym lecz kontrolowanym przez instruktora ruchu, wobec czego nauka jest dużo bardziej intensywna i angażująca,
- brak wytrącających z równowagi bodźców, jak pogoda, osoby niebezpiecznie poruszające się wokół czy kiepskiej jakości trasa.
To tylko niewielka część cenionych atutów, jednak aby ocenić resztę warto po prostu samemu wypróbować.
Dla osób pierwszorazowych proponujemy naukę z ekspertem i doborem sprzętu w cenie – 99 PLN – oferta <- Klik.
Nauka jazdy na nartach w oczach ekspertów.
Najlepszymi rekomendacjami są zawsze wysokie opinie konsumentów i tłumne powroty, czy trenujący zawodowo sportowcy, niemniej opiniami dzielą się również inni eksperci.
Piotr Tekiel jest trenerem narciarstwa alpejskiego, instruktorem zawodowym PZN-ISIA, euroinstruktorem CTT, Schilehrer deutsche SPORTS, instruktorem PZN telemarku, a
także wielokrotnym uczestnikiem kongresów Interski w Sankt Anton i w Pamporowie.
Zapraszamy do obejrzenia pierwszej lekcji pod jego okiem.
Cezary Borkowicz jest nie tylko instruktorem SITN PZN z ponad dziesięcioletnim stażem, ale również najbardziej doświadczonym ekspertem w Polsce w pracy na trenażerach narciarskich. Na co dzień prowadzi zajęcia w Capital Ski. Ma za sobą przeprowadzonych ponad 3000 godzin zajęć. Absolwent AWF Biała Podlaska ze specjalizacją z narciarstwa zjazdowego wpiął się w narty 28 lat temu. Czarek skutecznie uporał się z najczęstszymi dylematami jakie pojawiają się na początku drogi w Capital Ski. Udzielił odpowiedzi na postawione mu pytania przez osoby początkujące i z doświadczeniem na śniegu dzieląc się ich treścią poniżej.
Pytanie 1: Czy jak się przewrócę to narty się odepną?
Tak, wiązania narciarskie posiadają system bezpieczeństwa, który uwalnia buta w momencie przekroczenia ustawionej siły wypięcia DIN. Ważne jest to, aby siła ta była ustawiona prawidłowo. Zbyt lekkie ustawienie bezpieczników spowoduje, że narta wypnie się podczas normalnej jazdy, za mocne uniemożliwi uwolnienie buta podczas faktycznego momentu narażając narciarza na kontuzję. Należy pamiętać, że wartość DIN jest ustawiona indywidualnie do każdego narciarza w zależności od wagi lub poziomu zaawansowania. Sugeruje tutaj skorzystania z usługi eksperta lub w serwisie narciarskim.
Pytanie 2: Jak wybrać buty narciarskie? Czy buty są ważne?
Osobom, które wiążą z narciarstwem swoją przyszłość zdecydowanie zalecam zakup własnych butów. Są one dużo ważniejsze niż narty. Zadaniem buta narciarskiego jest przeniesienie ruchu naszego ciała na nartę. Jeśli but jest za luźny, zdecydowanie utrudni to sterowanie nartą lub nawet uniemożliwi wykonywanie pewnych ewolucji. Przy wyborze buta narciarskiego decydują takie parametry jak długość i szerokość stopy, wysokość podbicia, obwód łydki i inne indywidualne cechy. Proporcje każdego człowieka będą inne, a w kwestii doboru odpowiedniego modelu warto zaufać ekspertowi w tej dziedzinie. Usługa doboru buta nazywana jest bootfitting’iem.
Pytanie 3: Dlaczego jeżdżę 30 lat i mi nie idzie, nie rozwijam się?
Narciarstwo jest takim sportem, w których możemy uzyskać ten sam efekt (skręt) na wiele sposobów. Wiele osób samodzielnie rozpoczynających przygodę z narciarstwem opanowały technikę na tyle, aby tylko radzić sobie na stoku i ewentualnie cieszyć z górskiego klimatu. Są tacy, którzy potrafią dynamicznie pokonywać czarne trasy i rozwijać duże prędkości. I nie ma w tym nic złego, o ile tą techniką nie robimy sobie krzywdy. Priorytetem na stoku jest bezpieczeństwo. W narciarstwie jest dużo pułapek technicznych. Czasami jakiś ruch, który pozornie wydaje się pomagać często szkodzi lub zupełnie zamyka drogę do dalszego rozwoju. Często osoby z wieloletnim stażem dowiadują się, że „to zupełnie na odwrót niż do tej pory”, albo „całe życie inaczej robiłem”. Zmiany kilku drobnych rzeczy w technice pozwalają na szybki awans o kilka poziomów w górę, zapewnienie sobie bezpieczeństwa, wyeliminowanie kontuzji, która wisiała w powietrzu czy pozbycia się bólu lub zmęczenia.
Pytanie 4: Czy nauka na macie przekłada się na śnieg?
Zdecydowanie tak. Trzeba pamiętać, że uczymy się naszego ciała. To ono steruje nartami. Ruch, którego się nauczymy i wykonamy, daje nam w konsekwencji konkretne zachowanie narty. Powtarzalność powoduję budowę pamięci mięśniowej i nawyków, z których będziemy korzystali na stoku. Jedyną różnicą, którą czujemy jest inny opór powierzchni, po której jedziemy.
Pytanie 5: Na co zwrócić uwagę jadąc na narty, jako osoba niedoświadczona?
Z całą pewnością należy zweryfikować miejsce do którego podróżujemy czy jest odpowiednie do naszego poziomu zaawansowania. Wchodząc na stronę ośrodka, do którego się wybieramy znajdziemy informację o poziomach trudności tras i ich długość w km. Trudność tras stopniowana jest kolorami, od najłatwiejszej w kolejności: zielony, niebieski, czerwony, czarny. Do nauki podstaw należy wybrać mały stok o długości często nieprzekraczającej 1km. Jak już załapiemy podstawy, warto korzystać ze ski-mapy ośrodka, w którym się znajdziemy. Czasami pomyłka trasy dla początkujących na trasę olimpijską kosztuje sporo nerwów. Warto sprawdzić sprzęt przed wyjazdem, ustawić wiązania, jeśli nasza waga lub buty się zmieniły.
Siłownia, trening motoryczny – wiadomo.
Na tej podstawie warto brać pod uwagę, iż nauka jazdy na nartach wymaga kompleksowego podejścia.
Nauka jazdy na nartach – etapy.
Dodamy na koniec, jakie poziomy jazdy są do osiągnięcia od początkowych umiejętności do tych zaawansowanych.
Etapy nauki:
1. Pług – stanowi bazę do dalszej nauki, pozwala na kontrolę prędkości.
2. Łuki płużne – pozwalają na zmianę kierunku jazdy w poz. płużnej.
3. Skręt z pługu – niezbędny do przejścia do skrętów równoległych i rozwoju kolejnych umiejętności.
4. Skręt równoległy ślizgowy – pozwala na kontrolowanie zarówno prędkości, jak i toru jazdy w innej pozycji, niż płużna. Dzięki temu uzyskujemy umiejętności jazdy w różnych warunkach.
5. Skręt równoległy nw – uniwersalny rodzaj skrętu, możliwość poruszania w różnym terenie, od latw trudniejszych
6. Skręt równoległy cięty – wyłącznie na krawędziach, dla zaawansowanych Narciarzy, dla dzieci o już ukształtowanych umiejętnościach
7. Śmig – krótkie, rytmiczne do jazdy po stromych trasach, z nierównym terenem.
8. Zabawa, Freestyle – są to elementy, które niejednokrotnie mogą przydać się na stoku, kiedy ruch wymknie się spod kontroli, dzięki niemu rozwijamy też całe ciało.
Na więcej pytań odpowiada przygotowana przez naszych ekspertów prezentacja, którą można pobrać w formacie pdf. tu: nauka jazdy w 8 krokach.
Cennik, jak się zapisać i jak do nas dojechać?
Pierwsza lekcja dla osób, które nigdy nie jeździły – 99 PLN
Lekcje VIP i Grupowe wraz z pełnym cennikiem – CENNIK NARTY POD DACHEM
Zapisy telefoniczne: +48 797121123, mailowe: info@capitalski.pl
